Dojezd je jedním z klíčových faktorů, které klienti zvažují před nákupem vozu. Často je důvodem, proč se při rozhodování o pohonu miska vah přikloní na stranu konvenčních vozů. I proto výrobci automobilů neúnavně hledají možnosti, jak dojezd elektromobilů prodloužit. Ve vývojovém centru značky Peugeot našli řešení, díky kterému dostaly populární malé elektromobily dvojkové řady více než dvacet kilometrů k dobru.
100% elektromobily Peugeot e-208 a městské esúvéčko e-2008 byly uvedeny na český trh začátkem roku 2020. V té době byly v jejich technických průkazech uvedeny hodnoty dojezdu 340 kilometrů pro menší e-208 a 310 kilometrů pro robustnější e-2008. Jen o dva roky později Peugeot oznámil, že tato čísla už nebudou platit a dojezd vzroste o téměř desetinu, a to výhradně technologickým vylepšením bez nutnosti zvětšit baterii, vyměnit motor či omezit uživatelské charakteristiky vozu. Co konkrétně se tedy změnilo?
Především došlo k optimalizaci pneumatik, které přešly do třídy „A+“ a díky nižšímu valivému odporu poskytují vyšší účinnost. Jedná se o 16palcová kola v případě vozu Peugeot e-208 a 17palcová kola u vozu Peugeot e-2008. Kromě toho došlo k vylepšení mechaniky. Vozy nabízí nový převodový poměr, který optimalizuje dojezd při jízdě po silnici a dálnici. A konečně, nové tepelné čerpadlo ve spojení s čidlem vlhkosti instalovaným v horní části čelního skla optimalizuje energetickou účinnost vytápění a klimatizace. Informace přenášené tímto čidlem umožňují přesněji řídit recirkulaci vzduchu v prostoru pro cestující a v konečném důsledku zachovat množství energie obsažené v baterii během fází vytápění a udržování teploty uvnitř vozu. Účinnost tohoto vylepšení je patrná zejména při nízkých venkovních teplotách.
Díky těmto optimalizacím získal Peugeot e-208 navíc 22 kilometrů a nyní ujede na jedno nabití až 362 kilometrů. Peugeot e-2008 pak dostal přídavek 25 kilometrů, což znamená celkových 345 kilometrů. Pro představu, s tímto dojezdem tak překonáte vzdálenost mezi Prahou a Ostravou bez nutnosti dobíjet.
A to zdaleka není konec. Elektrické vozy mají před sebou ještě mnohem zářivější budoucnost. Skupina Stellantis, pod kterou Peugeot spadá, totiž oznámila, že pracuje na nové elektrické platformě a nových technických řešeních, která do dvou let zajistí u elektromobilů dojezd až 650 kilometrů. Navíc koncern přestavuje svou továrnu ve městě Ellesmere Port v Anglii na výrobu baterií s cílem snížit náklady i závislost skupiny na dovozu z Číny a Korey.