O elektromobilitě se v posledních letech mluví pořád a všude. Automobilový svět jí doslova prorůstá. Čas totiž rychle letí a rok 2035 tu bude co nevidět. A v tomto roce, jak je známo, má mít většina evropských trhů dokončen přechod na čisté pohony. Evropské automobilky už po tomto roce nebudou moci v EU nabízet klasické dieselové a benzínové vozy. Budoucnost zkrátka patří elektřině.
Co ale zákazníci zemí Evropské unie opravdu chtějí, respektive co dnes kupují? Podíváme-li se na produktový mix nejprodávanějších automobilových segmentů, tedy C a D, z pohledu energií, zjistíme, že v roce 2021 tvořily prodané vozy poháněné čistě elektromotorem jen pět procent. V letošním roce se předpokládá nárůst na deset procent a velmi optimistické výhledy do dalších let naznačují 25 procent v roce 2025.
Porovnáte-li současnou poptávku s nabídkou, zřejmě vás napadne, že je zde určitý nesoulad. Automobilky se totiž v dnešní době předhánějí v uvádění elektromobilů a plug-in hybridů. Reklamy, inzeráty, billboardy… všude samé ekologické pohony. Běžný motorista má skoro pocit, že „normální“ auta se spalovacím motorem zmizela z trhu už teď. Vypovídá o tom i skladba finalistů Evropského auta roku 2022. Ze sedmi postupujících vozů, mimochodem všechny patří do zmíněných segmentů C nebo D, jen jediný kandidát má klasický dieselový motor, a to nový Peugeot 308.
Tento model ale nenabízí jen diesel. Můžete si ho pořídit i jako benzín PureTech o objemu 1,2 litru a výkonu 110 nebo 130 koní a dále také jako plug-in hybrid. Buď je tu sportovnější varianta o výkonu 225 koní nebo skromnější se 180 koňmi. To ale není všechno! V příštím roce má přijít Peugeot 308 jako mild-hybridi jako nezbytný 100 % elektromobil. Tyto dva pohony završí kompletní paletu.
Na kompletnosti nabídky si ostatně Peugeot zakládá. Razí heslo „Power of choice“ neboli právo či moc klienta vybrat si dle svých potřeb, požadavků a preferencí. Tuto strategii umožnila značce Peugeot multienergetická platforma EMP2 (EfficientModularPlatform). Tato platforma dokáže přijmout jakýkoli motor. Díky ní bude značka příští rok schopná nabízet komplexní řadu elektrifikovaných verzí včetně 100% elektrické. Výhodou této platformy jsou konstrukční prvky zabezpečující vysokou účinnost, bezpečnost, potěšení z jízdy a pohodlí. Ať už si tedy vyberete jakýkoli pohon, nemusíte přistupovat na žádný kompromis, ať už z hlediska prostornosti, velikosti zavazadlového prostoru či dostupné výbavy.
Nutno říct, že ani s klasickými verzemi modelu Peugeot 308 se klienti nebudou muset cítit jako nepřátelé životního prostředí či sabotéři ekologických snah. Všechny motory odpovídají emisní normě Euro6d a emitují od 114 po 121 g CO2/km v případě dieselových a od 124 po 131 g C02/km v případě benzínových motorů. Tyto hodnoty jsou vzhledem k tomu, že jsou měřeny dle nové metodiky WLTP, velmi příznivé. Zásluhu na nich má i vynikající aerodynamika vozu s koeficienty Cx 0,28 a SCx 0,62. Pro dosažení minimálního odporu vzduchu byly všechny více či méně viditelné části karoserie vylepšeny (nárazníky, deflektory, difuzor, sloupky karoserie, zpětný zrcátka, kryty podvozku atd.). Aerodynamiku zlepšuje i konstrukce kol, která významně přispívá k lepšímu výkonu. Jen samotná optimalizace aerodynamiky se u modelu nový Peugeot 308 postarala o snížení emisí o 2 g CO2 na kilometr oproti původní generaci.
Je zřejmé, že přechod na nové druhy energií je nezbytný a nezastavitelný, nicméně stále nás čeká ještě pár let, kdy budou spalovací motory ještě nenahraditelné. Značka Peugeot modelem 308 naznačuje, že uskutečnit energetickou transformaci jde a současně je možné zachovat klientům právo si vybrat.