Nový a elektrický Mercedes-Benz eActros

| |

Mercedes-Benz Trucks slaví 30. června 2021 světovou premiéru modelu eActros, elektricky poháněného a akumulátory napájeného těžkého nákladního vozidla pro rozvážkovou dopravu na krátké vzdálenosti. Mercedes-Benz Trucks zahajuje novou éru mobility prvním sériově vyráběným nákladním vozidlem s třícípou hvězdou, které disponuje elektrickým pohonem, a jasně tím dává najevo své zaměření na nákladní silniční dopravu s nulovými lokálními emisemi a neutrální bilancí emisí CO2

Zahájení sériové výroby modelu eActros v závodě Wörth am Rhein (Německo) je plánováno na podzimu 2021. Do vývoje sériově vyráběného modelu byly zahrnuty poznatky z „inovační flotily prototypů eActros“, která byla v provozu od roku 2018. Významnou roli hrála také intenzivní komunikace se zákazníky. Kromě toho byly do standardní výbavy zařazeny nejmodernější osvědčené prvky, jakými jsou MirrorCam a Multimedia Cockpit Interactive. Model eActros je nyní připraven pomáhat zákazníkům divize Mercedes-Benz Trucks na jejich cestě k nákladní dopravě s neutrální bilancí emisí CO2.

Nový eActros: Stručný přehled hlavních předností

  • Dojezd až 400 kilometrů, sady akumulátorů mají kapacitu 420 kWh.
  • Elektrická hnací náprava se dvěma výkonnými elektromotory poskytuje krátkodobě nejvyšší výkon 400 kW.
  • Pozoruhodná jízdní dynamika a vysoká úroveň jízdního komfortu díky dvoustupňové převodovce s velmi rychlými reakcemi.
  • Na míru střižená řešení pro nabíjení díky komplexnímu poradenství a servisním službám.
  • Inteligentní digitální řešení a aplikace pro ještě vyšší úroveň hospodárnosti a zákaznických benefitů.
  • Standardní výbava zahrnuje osvědčené a inovativní klíčové produkty, jakými jsou MirrorCam a Multimedia Cockpit Interactive.
  • Bezpečnost s vysokou přidanou hodnotou díky standardním prvkům výbavy, mezi něž patří zvukový výstražný systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), Sideguard Assist S1R a pátá generace systému pro nouzové brzdění Active Brake Assist.

Dlouhý dojezd

Sériově vyráběný eActros je vybaven třemi nebo čtyřmi sadami akumulátorů, z nichž každá má kapacitu cca 105 kWh. Maximální kapacita akumulátorů 420 kWh umožňuje dojezd na jedno nabití až 400 kilometrů1. Technickým základem elektricky poháněného nákladního vozidla je poháněcí jednotka tvořená tuhou nápravou se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou.

Oba kapalinou chlazené motory poskytují trvalý nejvyšší výkon 330 kW, který se může krátkodobě zvýšit až na 400 kW. Při obzvláště předvídavém řízení vozidla umožňuje rekuperace získávat zpět kinetickou energii a přeměňovat ji na elektrickou. Energie získávaná tímto způsobem při zpomalování je ukládána do akumulátorů modelu eActros, aby byla znovu k dispozici pro pohon vozidla. 

Pozoruhodné provozní vlastnosti

Dva integrované elektromotory se vyznačují vysokou účinností a plynulým přenosem hnací síly s vysokým točivým momentem od okamžiku rozjezdu. Okamžitě dostupný maximální točivý moment elektromotorů ve spojení s dvoustupňovou převodovkou zajišťuje intenzivní akceleraci a pozoruhodný jízdní komfort i jízdní dynamiku. Výsledkem je klidnější jízda s nízkou úrovní stresu než v nákladním vozidle, poháněném konvenčním vznětovým motorem. V zatáčkách je navíc výhodou nízká poloha těžiště. I při maximálním zatížení elektromotorů si řidič užívá příjemné snížení hladiny hluku v kabině o 10 dB, což přibližně odpovídá poklesu vnímaného hluku o polovinu. Díky nízké hladině hluku je možné dodávat zboží i v noci. Na rozdíl od nákladního vozidla s pohonem na naftu vzniká také výrazně méně vibrací. Model eActros lze nabíjet výkonem až 160 kW. Po připojení k běžné nabíjecí stanici se stejnosměrným proudem 400 A při venkovní teplotě 20 °C lze tři sady akumulátorů nabít z 20 na 80 procent za méně než 1 hodinu.

Nedílná součást podnikového ekosystému

Mercedes-Benz Trucks podporuje dopravce na každém kroku jejich cesty k elektromobilitě. Společně s modelem eActros proto poskytuje celý ekosystém, který nabízí kromě poradenství a služeb také řadu digitálních řešení, která zvyšují využívání kapacit vozidla a optimalizují celkové náklady na jeho vlastnění. Například na základě současných plánů tras zákazníka je možné pro elektricky poháněná nákladní vozidla sestavit velmi realistický a smysluplný uživatelský profil.

Tento tzv. eConsulting nezahrnuje pouze elektrifikaci depa, ale v případě zájmu zákazníka pokrývá také otázky týkající se plánování, podávání žádostí a realizaci všeho, co souvisí s nabíjecí infrastrukturou a jejím připojením k elektrické síti. Mercedes-Benz Trucks také uzavřel strategické partnerství se společnostmi Siemens Smart Infrastructure, ENGIE a EVBox Group. Mercedes-Benz Trucks může navíc v případě požadavku zákazníka poskytnout pomoc s vyhledáním možných veřejných dotací zaměřených na infrastrukturu a vozidla.

Inteligentní digitální řešení

Přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive, která se pro eActros dodává standardně, poskytuje řidiči nepřetržitě informace o stavu nabití akumulátorů, zbývajícím dojezdu a aktuální i průměrné spotřebě elektrické energie. Fleetoví manažeři navíc mohou využívat digitální řešení portálu Fleetboard pro efektivní řízení svého vozového parku. Mezi ně patří mimo jiné individuálně vyvinutý „Charge Management System“ pro vytváření nabíjecích profilů a záznamník podrobných údajů o dobách jízdy, prostojích a přestávkách pro nabíjení. K dispozici je také nástroj pro mapování, který ukazuje aktuální polohu vozidla v reálném čase, zda jede, stojí na parkovišti, nebo se nabíjí, a to včetně stavu nabití akumulátorů.

Pro eActros se navíc nabízí servisní smlouva Mercedes-Benz Complete včetně komplexního balíčku pro bezstarostný provoz. Nabídka zahrnuje rovněž intenzivní zákaznickou podporu prostřednictvím programu Mercedes-Benz Uptime. Jeho součástí je zcela automatická telediagnostika, která nepřetržitě monitoruje stav mnoha systémů nákladního vozidla v reálném čase. Kombinováním oprav a údržby lze také snížit počet neplánovaných návštěv servisu.

Vysoká úroveň bezpečnosti pro řidiče a ostatní účastníky silničního provozu

Velký počet funkcí a systémů v modelu eActros zajišťuje vysokou úroveň bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. Například akumulátory chrání v případě bočního nárazu speciální ochranné prvky s hliníkovým profilem, zatímco integrované senzory detekují průběh kolize. Při nehodě automaticky dojde k odpojení vysokonapěťové sady akumulátorů od všech systémů vozidla. Řidič má navíc kdykoli možnost odpojit vysokonapěťový okruh z kabiny. Model eActros je standardně vybaven externím zvukovým výstražným systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), aby vozidlo slyšeli ostatní účastníci silničního provozu, především chodci a cyklisté. Při odbočování vpravo zvyšuje bezpečnost Sideguard Assist, který se dodává pro eActros také standardně. Dalším systémem, který je součástí standardní výbavy, je pátá generace systému nouzového brzdění Active Brake Assist s rozpoznáváním chodců. Systém ABA 5 snižuje riziko čelní kolize v městských ulicích, na silnicích mimo město i na dálnicích. Mercedes-Benz Trucks podporuje řidiče všemi asistenčními systémy v maximální možné míře v rámci příslušných limitů každého systému. Jak však ukládá legislativa, zůstává řidič za všech okolností zcela odpovědný za bezpečné řízení vozidla.

Předchozí

Ekologie v energetice

Valorizace výkupní ceny elektřiny z bioplynu

Další