V roce 2040 bude téměř 5 miliard lidí žít ve městech. Udržitelná urbanizace je tak jednou z hlavních výzev 21. století. Snahu řešit tuto otázku přitom sdílejí i všichni obyvatelé měst. Faktory, jako jsou kvalita ovzduší, raketový rozvoj e-commerce či rozšiřování dopravních prostředků s alternativními pohony, mění charakter měst, dopravu a způsob života v městských centrech.
Peugeot se tomuto novému scénáři přizpůsobuje prostřednictvím globálního závazku z hlediska elektrifikace. Usiluje o dosažení 100% elektrifikované modelové řady do roku 2023. K dnešnímu dni ji tvoří městské vozy Peugeot e-208 a e-2008, ale také kompletní nabídka 100% elektrických užitkových vozů schopných zabezpečit veškeré přepravní a zásobovací potřeby.
Peugeot je poskytovatelem komplexní mobility s širokou nabídkou elektrických jízdních kol, skútrů a koloběžek, ale také zastoupením vozů Peugeot ve vozových parcích pro sdílení automobilů, jako je Free2Move. Peugeot také přináší ekologicky šetrná řešení, aby zajistil tzv. mobilitu či logistiku poslední míle.
![](https://ekocesko.cz/wp-content/uploads/2021/03/01_PEUGEOT_PHEVRANGE-1024x683.jpg)
Ve vyspělém světě se začíná prosazovat nový model města, který klade důraz na udržitelnost, vyhrazuje nové prostory pro chodce, jízdní kola a vozidla poháněná alternativními energiemi. Postupně se zbavuje vozů se spalovacími motory.
Peugeot jako poskytovatel mobility zajišťuje svým zákazníkům svobodu pohybu díky velmi rozmanité škále elektrifikovaných vozidel, jejichž výkon a dojezd se staly na trhu referenční hodnotou. Kompaktní vozy, SUV, užitkové vozy, kola, skútry… všechny kategorie mají v elektrifikační strategii značky Peugeot své místo.
Jedním z pilířů technologické ofenzivy značky Peugeot je filosofie „Power of Choice“. Nová generace elektrifikovaných vozů nabízí zákazníkům značky možnost zvolit si druh energie, který nejlépe vyhovuje jejich potřebám a využití, aniž by to bylo na úkor designu, komfortu, úrovně vybavení, prostornosti, nosnosti nebo potěšení z jízdy. Současně volba tvaru vozu nelimituje jeho použití. Tato filozofie se již stala realitou. V kategorii osobních vozů ji demonstrují modely Peugeot e-208, e-2008, 3008 Hybrid, 508 Hybrid a 508 SW Hybrid, v rámci užitkových vozů jde o Peugeot e-Expert, e-Traveller a e-Boxer. Všechny tyto vozy nabízejí stejný nákladový prostor a stejné asistenční systémy řízení jako jejich benzinové a naftové verze.
Nový Peugeot e-208 nabízí volnost pohybu ve městě i mimo něj. Baterie o velké kapacitě 50 kWh umožňuje dosáhnout dojezd až 340 km dle certifikačního protokolu WLTP. Motor o výkonu 100 kW (136 k) poskytuje točivý moment 260 Nm, funguje tiše a bez vibrací, zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 8,3 vteřiny. Nový Peugeot e-208 nabízí tři režimy řízení a s nimi širokou škálu možností jízdy: režim Eco pro optimalizaci dojezdu, režim Normal pro optimální komfort pro každodenní používání a konečně režim Sport pro maximální dynamiku a zážitek z jízdy. Peugeot e-208 je díky svému dojezdu, výkonům a ovladatelnosti vozem, který dokonale splňuje potřeby jízdy ve městě.
Nový Peugeot e-2008 obohacuje nabídku segmentu kompaktních SUV o vůz, který je delší, nižší, technologicky vyspělejší a úspornější než jeho předchůdce. Designéři značky ho vytvarovali tak, aby byl design vozu silný, robustní, působivý, ale také praktický. Stejně jako Peugeot e-208 je i model e-2008 vybaven motorem o výkonu 100 kW s točivým momentem 260 Nm a vysokokapacitní baterií 50 kWh s dojezdem až 310 km dle certifikačního protokolu WLTP. Tyto vlastnosti doplňuje tichý chod a vynikající dynamika při nulových emisích CO2. Baterie osazené do podlahy vozu zajišťují ideální těžiště a příkladnou rovnováhu mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. Díky tomu je model e-2008 ztělesněním nejlepšího know-how značky Peugeot z hlediska nápravového systému.
![](https://ekocesko.cz/wp-content/uploads/2021/03/06_PEUGEOT_e-1024x586.jpg)
Použitím platformy CMP/e-CMP, která byla určena pro elektrickou verzi vozu již od počátku návrhu, nebyla nijak omezena prostornost vozu. Při rozvoru 260 cm a celkové délce 430 cm je prostornost kabiny a druhá řada sedadel zcela kompatibilní s rodinným využitím vozu. I objem zavazadlového prostoru je stejný bez ohledu na verzi (s elektrickým nebo spalovacím motorem), v závislosti na vybavení může dosahovat až 434 litrů (norma VDA210).
Plug-in hybridní vozy
Jeden z bestsellerů značky, nový Peugeot 3008, je k dispozici v plug-in hybridní verzi o výkonu 225 k s pohonem předních kol nebo 300 k s pohonem všech kol. Dalšími plug-in hybridními vozy jsou Peugeot 508 a 508 SW. Rozmanité způsoby použití, které umožňují režimy ZEV (100% elektrický), 4×4, Hybrid nebo Sport, zajišťují skutečnou radost z jízdy. Elektrický režim navíc přináší i zcela nové zážitky z řízení při absenci jakýchkoli vibrací, hluku, zápachu či nutnosti řazení rychlostí, a to vše s nulovými emisemi. Dojezdy v tomto režimu jsou navíc dostačující k pokrytí naprosté většiny potřeb.
V nedávné době představil Peugeot vozy 508 a 508 SW Peugeot Sport Engineered jako první z nové produktové řady vysoce výkonných vozů. Jde o dokonalé spojení sportovního charakteru a technologií. Touto kombinací Peugeot definuje principy nového odpovědného výkonu, který označuje jako Neo-Performance. Značka tak zahájila novou éru výkonosti, jaké ještě nikdy nebylo v rámci sériové výroby u značky Peugeot dosaženo. Motor může díky kombinaci tepelné a elektrické energie vyvinout výkon 360 k a točivý moment 520 Nm, a to s rekordně nízkými emisemi CO2. Tato kombinace sportovního charakteru a technologií umožňuje dosáhnout téměř okamžité odezvy, a podtrhuje tak význam potěšení z jízdy, které je samotnou podstatou DNA značky Peugeot. Tato vysoce výkonná verze dosahuje podle protokolu WLTP emise CO2 46 g /km, což odpovídá spotřebě 2,03 l/100 km.
Rychlý růst e-commerce, kdy je klíčová rychlost a bezpečné doručování do domu, ukázal v posledních letech, zejména v souvislosti s epidemií COVID-19, jak je důležité mít k dispozici flotilu elektrifikovaných užitkových vozů. Peugeot je dnes na tomto trhu jedním z hlavních hráčů, neboť nabízí 100% elektrické verze svých dodávek menších či větších rozměrů: nový Peugeot e-Traveller, e-Expert a e-Boxer.
Vozy Peugeot e-Expert a e-Traveller postavené na multienergetické modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform) nabízí 100% elektrický pohon s maximálním výkonem 100 KW a maximálním točivým momentem 260 Nm, který je k dispozici ihned po nastartování pro okamžitou reaktivitu. Motor má nulové vibrace, je tichý, odpadá řazení rychlostí, nevydává zápach a samozřejmě neprodukuje žádné emise CO2. Elektrické hnací ústrojí je podobné jako u nového Peugeotu e-208 a nového SUV Peugeot e-2008. Došlo však k úpravě převodovky, která je kratší, aby lépe vyhovovala potřebám zátěže užitkových vozů. Jak e-Expert tak e-Traveller nabízejí dva různé dojezdy. Kapacita lithium-iontových baterií je v závislosti na potřebách 50 kWh a 75 kWh. Umožňuje dosahovat dojezdu až 230 km (50 kW), resp. 330 km (75 kWh) dle certifikačního protokolu WLTP.
Nový Peugeot e-Boxer, věrný koncepci „Power of Choice“, nabízí širokou škálu verzí karoserie přizpůsobených každému použití a každé profesi. Na základě 3 rozvorů (300 cm, 345 cm a 404 cm) jsou verze dodávky se skříňovou karoserií dodávány ve 4 délkách (L1, L2, L3 a L4) a 3 výškách (H1, H2 a H3). Celkem jde o 5 různých verzí karoserie s užitečným objemem od 5 do 17 m3 a užitečnou hmotností až 1890 kg. Nový Peugeot e-Boxer je k dispozici také v jiných variantách, aby vyhovoval specifickým profesním potřebám. V nabídce základu pro přestavby jsou: šasi kabina (L2, L3 a L4), šasi dvoukabina (L3), plošina (L3 a L4). Baterie jsou umístěny pod podlahou, takže nezmenšují objem nákladového prostoru. Toto umístění také podporuje tuhost a díky optimálnímu rozložení hmotnosti zajišťuje stejný jízdní komfort jako u verzí vybavených spalovacím motorem. Nový Peugeot e-Boxer nabízí dvě úrovně dojezdu. Dostupné kapacity lithium-iontových baterií jsou v závislosti na požadavcích 37 kWh a 70 kW.
![](https://ekocesko.cz/wp-content/uploads/2021/03/02_PEUGEOT_e208-1024x683.jpg)
Stejně jako u osobních vozů, ani u elektrifikovaných verzí užitkových vozů Peugeot nedošlo k omezení užitečných funkcí, modularity nebo možností specifických přestaveb pro profesionální zákazníky. Vozy umožňují také neomezený přístup do městských center.
Řada užitkových vozů Peugeot bude v letošním roce kompletně elektrifikována. Již brzy bude nabídka značky doplněna o 100% elektrickou verzi dodávky Partner. Hnací ústrojí tohoto vozu je převzaté od platformy eCMP a tvoří jej elektrická baterie o kapacitě 50 KWh chlazená vodou umožňující dobíjecí výkon až 100 kW, elektrický motor 100 kW/136 k a palubní nabíječka (jednofázová 7,4 kW a třífázová 11 kW). Současně s elektrickým užitkovým vozem e-Partner bude na trh uveden také jeho protějšek v osobním provedení – elektrická osobní dodávka e-Rifter.
Pokud jde o mobilitu poslední míle, Peugeot má v nabídce širokou škálu jízdních kol, koloběžek a elektrokoloběžek. Mezi jednostopé dopravní prostředky patří jízdní kolo eF01 z dílen designového centra Peugeot Design Lab. Tento produkt způsobil revoluci na trhu skládacích elektrických jízdních kol. Díky hliníkovému podvozku váží méně než 20 kg, skládání a rozkládání zabere méně než 10 vteřin. Baterii lze dobíjet ve vlastní dobíjecí stanici, kterou lze namontovat například do zavazadlového prostoru vozu Peugeot 3008. Kolo eF01 s osmistupňovou převodovkou Altus Revoshift od společnosti Shimano může dosáhnout rychlostí téměř 30 km/h, dojezd je více než 60 kilometrů.
V roce 2020 oživila společnost Peugeot Motorcycles jeden ze svých nejikoničtějších skútrů, Peugeot Ludix, a představila jeho elektrickou verzi Peugeot e-Ludix. Jedná se tak o čtvrtý bezemisní model značky. Peugeot e-Ludix je ideálním skútrem pro generaci mileniálů, třicátníků až čtyřicátníků, kteří se touží pohybovat po městě, v němž žijí, pracují a cestují. Jednoduchý a městský Peugeot e-Ludix vyznává styl „retro“. Dláždí cestu novému konceptu městské mobility a nabízí atraktivní, pohodlný a spolehlivý dopravní prostředek pro každodenní cesty. Skútr e-Ludix se dobije za 3 hodiny na 80 %, dojezd je až 50 km. Dost na to, abyste mohli cestovat celý den bez obav o úroveň dobití baterie.