Dojezd běžného elektromobilu až 1000 kilometrů? Díky novým bateriím společnosti WeLion by to mělo být realitou dokonce už během tohoto roku.
Čínský výrobce elektromobilů Niopotvrdil své dřívější plány, podle kterých budou první vozidla se 150 kWh baterií s pevným elektrolytem dodána ještě letos. Stávajícím majitelům vozů Nio bude k dispozici také možnost upgradu prostřednictvím bateriových výměnných stanic.
Bateriový pack o kapacitě 150 kWh využívá takzvané polopevné články, které Nio získává od čínského výrobce WeLion. Pro srovnání, vrcholná verze české elektrické Škody Enyaq nabízí kapacitu baterie jen 82 kWh. WeLion v současnosti staví zbrusu novou továrnu na hybridní bateriové články s pevným a kapalným elektrolytem, jejíž součástí bude také linka na čistě polovodičové bateriové články. Tato továrna má být uvedena do provozu na konci roku.Polotuhé články mají pevný elektrolyt, anodový materiál vyrobený z křemíkového grafitového kompozitu a katodu s „ultravysokým“ obsahem niklu. WeLion uvedl, že baterie bude mít opravdu zajímavou hustotu energie 360 Wh/kg.
Předpokládá se, že jako první by baterii s kapacitou 150 kWh měl dostat elektrický sedan ET7 s termínem uvedení na trh ve čtvrtém čtvrtletí 2022. V ET7 by měl dojezd být (dle NEDC) přes 1000 kilometrů. Ve velkém elektrickém SUV Nio ES8 by to mělo být stále hezkých 850 kilometrů, u menšího SUV ES6 pak 900 kilometrů.
Vzhledem k tomu, že všechny modely Nio jsou kompatibilní s vlastní technologií výměny baterií, mohou zákazníci baterii vyměnit i dodatečně. V současné době nabízí Nio pro své vozy baterie o kapacitách 70, 75 nebo 100 kWh s možností libovolně je měnit (za poplatek) na přání zákazníka. Kolik bude upgrade na novou 150 kWh baterii stát a jak rychle budou tyto bateriové sady dostupné nejen pro nové majitele ale i ve výměnných stanicích zatím není známo.
Text: Aleš Jungmann, foto: archiv