Více než 60 miliard dolarů bylo od roku 2013 celosvětově investováno do projektů zabývajících se klimatem. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti PwC.
Odvětví tzv. green tech startupů se těší rostoucímu zájmu ze strany venture kapitálových fondů, které do něj jen v roce 2019 nasměrovaly 16 miliard dolarů, tedy 6 % všech svých investic. Podle skupiny Soulmates Ventures přesáhne v roce 2025 výše těchto investic 25 miliard dolarů.
ČR o krok pozadu
„Segment green tech startupů je výrazně rozvinutější zejména v západních zemích, boom však prožívá také v technologicky vyspělých zemích Asie. Projektů, které mohou přispět k lepšímu životu na planetě, mapujeme v České republice desítky,“ uvádí zakladatel Soulmates Ventures Hynek Sochor s tím, že značná část projektů pochází z akademické sféry a čelí problémům spojeným s přechodem do byznysového prostředí. Spolu s finanční investicí je proto zpravidla nutné se přímo podílet na rozvoji projektu. „Nejvíce udržitelných startupů vzniká v oblastech voda, vzduch, půda, doprava a mobilita a cirkulární ekonomika,“ vysvětluje Sochor. Jeho investiční skupinu v loňském roce oslovilo více než 50 startupů z této oblasti, jejichž celková valuace byla vyčíslena na 1,5 miliardy korun. „V loňském roce jsme měli investiční příležitosti přesahující 350 milionů korun. Investice do climate tech startupů a dalších udržitelných projektů bude v následujících letech přibývat. Pokud vydrží tempo z předchozích let, v roce 2025 tímto směrem venture kapitálové fondy investují více než 25 miliard dolarů,“ dodává zakladatel Soulmates Ventures.
Chybí finance, expertiza i legislativa
Do oblasti green tech startupů zatím neproudí tak vysoké investice jako například do IT projektů, přesto nedostatek financí není nejzásadnějším problémem. Investoři v některých segmentech naráží na regulatorní bariéry či nedostatečně kvalifikované týmy pro rozvoj projektu. Startupy tak zpravidla nejsou ve fázi vhodné pro investici. „České startupy mají velký potenciál, v mnoha případech dokonce globálního charakteru, ale často jim chybí drive a byznysové know-how. Projekty, které prošly naším důkladným výběrovým řízením, podporujeme nejen finančně, ale rovněž přinášíme naši expertízu v oblasti strategie budování značky, finančního a marketingového řízení a obchodu,“ vysvětluje na závěr partner a CEO Soulmates Ventures Václav Gregor s tím, že právě na tyto aktivity se zaměřují například u projektu Perfectair, jenž se zabývá hyperlokálním měřením znečištění ovzduší.