Nové elektrobusy pro kladenské linky

| | ,

Zdroj: ČSAD MHD Kladno

Dopravce ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva, který zajišťuje provoz na 14 linkách kladenské městské dopravy, vybral dodavatele 16 nových elektrobusů. Osm z nich je v obvyklé délce, osm v prodloužené pro přepravu většího počtu cestujících. Zároveň zprovoznil další dobíjecí stojany ve svých garážích a na další infrastruktuře, kterou je potřeba do roku 2024 vybudovat, usilovně pracuje.

V areálu garáží dopravce ČSAD MHD Kladno byly zprovozněny další dva stojany pro dobíjení elektrobusů. Ty současné jsou využívány pro nabíjení dvou nynějších elektrobusů, které už od loňského roku jezdí na městské lince 610 spojující sídliště Kročehlavy s centrem města. Nové stojany teď dopravce využije k dobíjení elektrobusu od výrobce SOR, který mu byl na celý listopad zapůjčen na testování a bude jezdit převážně na lince MHD 606OAZA – Náměstí Svody – Energie.

Právě pro tuto linku poptával dopravce ve výběrovém řízení osm elektrobusů standardní délky a dalších osm kloubových elektrobusů pro linku 603s trasou OAZA – Hřbitovy.  Do soutěže se přihlásili čtyři výrobci. Jako vítěznou byla vyhodnocena nabídka výrobce SOR Libchavy, který nabídl pro kategorii vozů standardní délky vozidla NS 12 electric a pro kategorii velkokapacitních vozů elektrobus s označením NS 18 electric. „Za osm elektrobusů standartní délky zaplatíme 91 milionů korun, za osm kloubových elektrobusů téměř 141 milionů bez DPH. Obvyklý elektrobus má troje dveře a nabízí 34 míst k sezení a 72 míst k stání. Kloubový elektrobus je čtyřdveřový, využít ho může až 48 sedících lidí a dalších 102 stojících cestujících. Vozidla budou vybavena podle standardů pro městskou dopravu v Kladně,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy, které dopravce ČSAD MHD Kladno patří. Elektrobusy pohání asynchronní motor s maximálním netto výkonem 160 kW u obvyklého provedení, kloubový vůz má motor s výkonem 240 kW.

Na pořízení 16 elektrobusů žádá ČSAD MHD Kladno o spolufinancování z evropských fondů v rámci podpory bezemisní dopravy ve městech, část pořizovací ceny bude financována z vlastních zdrojů dopravce a s pomocí mateřské skupiny Arriva. Součástí záměru elektrizace městské dopravy v Kladně je také vybudování dobíjecí infrastruktury. Stojany pro pomalé noční nabíjení budou umístěny na pozemku sousedícím s elektrárnou, který dopravce za tímto účelem odkoupil od města Kladna.

Elektrobusy budou vybaveny také pantografem pro rychlodobíjení baterií v průběhu dne. Dvě místa pro rychlodobíjení budou v blízkosti konečné linek 603 a 606 u OAZY. Kapacita baterií po nočním dobití zajistí provoz na celou ranní dopravní špičku bez nutnosti dobíjení. V průběhu dne pak budou elektrobusy využívat rychlodobíjení v přestávce mezi spoji na konečné, za každou minutu bude dobita energie na ujetí minimálně dvou kilometrů. Trasy linek 603 a 606 jsou dlouhé 9 km, dobití energie pro jeden pár spojů tak bude trvat as 10 minut. „Kombinací pomalého nočního a rychlého dobíjení na trase v průběhu dne bude minimalizován čas nutný pro dobíjení, nebude tak potřeba nasazovat do provozu proti autobusům s klasickým pohonem více vozidel. Zahájení provozu 16 nových elektrobusů a dobíjecí infrastruktury je plánováno na začátek roku 2024,“ uzavírá ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa. V městské dopravě v Kladně jezdí celkem 52 vozů, 50 je s pohonem na CNG a dva elektrobusy. Městskou dopravu tvoří síť 14 linek. V běžný pracovní den je přepraveno průměrně 35 tisíc cestujících.

Předchozí

Repasované telefony mají oproti novým až o 78 % nižší uhlíkovou stopu

Vodíková auta už se vyrábí velkosériově

Další