Se zelenou elektřinou využijete elektromobil naplno, a ještě si necháte za nabíjení platit

| |

Elektrická auta už nejsou výstřelkem sci-fi filmů a výstředních milionářů, v Česku už jich je přes 7 000. Může za to rostoucí zájem o ekologii i lepší finanční návratnost. Při nabíjení elektřinou z obnovitelných zdrojů jako například ze slunce se může investice brzy vyplatit a využít ji mohou i ti, kdo nemají doma vlastní solární panely. Se spotovými cenami se dokonce může stát, že dostanete za nabíjení elektroauta zaplaceno. 

V České republice jezdí podle Centra dopravního výzkumu ministerstva dopravy přes 7 000 elektromobilů a jejich počet bude i nadále růst. Díky vývoji v oblasti baterií mají totiž elektrické vozy čím dál tím větší dojezd a zároveň klesá jejich cena, která Čechy dříve nejvíce odrazovala. Dnes už o nich ale řada lidí uvažuje například při pořizování druhého auta pro dopravu po městě. Současné elektromobily mají dojezd okolo 300 km na jedno nabití a není problém je z druhé ruky pořídit za 200 až 300 tisíc korun. Navíc s nimi můžete bez problému parkovat v centru velkých měst jako je Praha, Brno nebo Ostrava, kde vám ušetří i peníze za parkovné. 

Taková investice se obvykle brzy vrátí. Spotřeba elektromobilů se pohybuje okolo 13 kWh na 100 km, při nabíjení z veřejných nabíječek vás tak každý kilometr vyjde maximálně na korunu. Při domácím nabíjení s tarifem pro elektromobily a cenou 2,5 Kč za kWh pak stojí 100 km jízdy jenom něco přes 30 korun. S využitím velkoobchodních cen elektřiny to může být dokonce ještě míň. „Velkoobchodní neboli spotové ceny jsou nejvýhodnější pro uživatele s větší spotřebou elektřiny, mezi které majitelé elektromobilů jednoznačně patří. V dlouhodobém horizontu jsou výhodnější než běžné ceníkové tarify,“ vysvětluje Robert Chmelař, zakladatel startupu bezDodavatele, který domácnostem dodává zelenou elektřinu za spotové ceny. 

Naopak u běžných vozů se spalovacím motorem a spotřebou mezi 6 a 7 litry paliva na 100 km by vás jízda při současné ceně benzinu okolo 30 Kč za litr přišla zhruba na 200 Kč. Pokud tedy jezdíte autem často, může se vám investice do elektromobilu vyplatit již za pár let.

Využijte elektromobil naplno

Navíc při domácím nabíjení může být provoz elektromobilu ještě úspornější. Elektromobil totiž plní svůj hlavní smysl, pokud je nabíjen ekologickou zelenou elektřinou z obnovitelných zdrojů jako slunce nebo vítr. Jednou z možností je pořízení solárních panelů na střechu rodinného domu, které začínají být standardem většiny novostaveb. Doplnění „paliva“ pak nestojí téměř nic, vyrobenou elektřinu navíc můžete využít i pro celou domácnost.

„Ne každý si samozřejmě může domů pořídit fotovoltaické panely. To ale neznamená, že svůj elektromobil nemůže nabíjet zelenou elektřinou a pomáhat tak životnímu prostředí,“ říká Robert Chmelař. „Zelenou elektřinu dnes nabízí řada dodavatelů. My v bezDodavatele propojujeme domácnosti přímo s českými výrobci energie z obnovitelných zdrojů a společně tak obcházíme uhelné elektrárny, které znečišťují naše prostředí ještě více než výfuky aut. Nabíjet elektromobil zelenou elektřinou dává smysl i vaší peněžence,“ dodává Chmelař.

Nechte si za nabíjení zaplatit

Ceny elektřiny se totiž v průběhu dne mění, a zvláště v noci kvůli nižší poptávce klesají. Velcí dodavatelé ovšem elektřinu prodávají za stálé tarify a jen s malou slevou pro takzvaný noční proud. Společnost bezDodavatele ovšem poskytuje elektřinu přesně za tu cenu, za jakou se v tu chvíli prodává na energetické burze.

„Velkoobchodní neboli spotové ceny se mění podle toho, jaký je o energii zájem. Ve chvílích, kdy je energie v síti přebytek, dokonce může její cena klesnout až pod nulu. To pak znamená, že zákazník dostává za využití elektřiny dokonce zaplaceno. Během roku 2020 byla cena elektřiny záporná celých 119 hodin,“ vysvětluje Chmelař. Spotové ceny se určují na den dopředu, takže je možné si naplánovat nabíjení vozu na chvíli, kdy se ceny pohybují níže.

„Těm, kdo mají vlastní domácí elektrárnu, pak nabízíme odkup přebytečné energie. Elektřinu, kterou nemají jak spotřebovat, odkoupíme za stejnou velkoobchodní cenu, za jakou ji prodáváme. Díky tomu může na zelené elektřině vydělat každý, ať už má doma elektromobil, nebo ne,“ uzavírá Chmelař.

Předchozí

Evropu propojí vodíková potrubní síť o délce 40 000 km

Na český trh vstupuje ikona moderní energetiky

Další