Myšlenkou pohánět vozy vodíkem se francouzská automobilka Peugeot zabývá opravdu dlouho. Už v roce 2002, tedy před dvaceti lety, představila radikální koncepční vůz s názvem Peugeot H2O, který měl být futuristickým vyjádřením budoucnosti hasičských aut. Tento revoluční vůz byl poháněn vodíkovými články a jako vedlejší produkt vznikala voda. Projekt H2O zůstal na bázi konceptu, tedy showcaru, který se poté, co na autosalonu dokončí demonstraci technologického pokroku značky, odveze do muzea případně do depozitáře. Nicméně ve vývoji vodíkové technologie značka pokračovala dál. A dotáhla to do zdárného konce, protože v současné době jako jedna z prvních automobilek nabízí sériové vozy na vodík.
Konkrétně se jedná o užitkovou dodávku Peugeot e-Expert Hydrogen. První sériový vůz sjel z výrobní linky 13. prosince loňského roku. Jeho zákazníkem je francouzská firma Watea by Michelin, která se zabývá zejména řešením ekologické mobility.
O dalších klientech se zatím Peugeot nezmiňuje, nicméně dá se očekávat, že o ně nebude nouze. Vodíkový palivový článek z hlediska eliminování emisí CO2 totiž dokonale splňuje nejpřísnější požadavky. Je vhodný pro všechny způsoby použití: intenzivní, na dlouhé vzdálenosti, rychlé dobíjení, maximální užitečný objem. Přitom do ovzduší vypouští výfukovým potrubím pouze čistou vodu, která se uvolňuje ve formě páry.
Peugeot e-Expert Hydrogen je plně elektrický vůz, který kombinuje dva zdroje elektrické energie. Jeho baterii lze dobíjet jak z elektrické sítě, tak palivovým článkem poháněným vodíkem obsaženým v nádobách pod podlahou vozu. Peugeot e-Expert Hydrogen tak využívá všech výhod vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu. Palivový článek je sestava několika na sebe navazujících článků vyrábějících proud. Článek umožňuje chemickou reakci mezi dvěma prvky: vodíkem (palivem, obsaženým v nádržích) a kyslíkem (obsaženým v okolním vzduchu). Tímto způsobem dodává elektrickému motoru energii potřebnou k pohonu vozu. Tato technologie zaručuje nulové emise CO2 díky reakci, při níž vzniká elektrický proud, přičemž se uvolňuje pouze voda.
Velkou výhodou tohoto vozu ve srovnání s klasickými elektromobily je to, že už za pouhé tři minuty natankujte vodík pro dojezd více než 400 kilometrů. S elektromobilem budete stát u dobíjecí stanice minimálně půlhodinu, abyste si zajistili podobný dojezd, a to jen v případě, že půjde o rychlodobíječku. Normálním dobíjením ze sítě totiž stráví váš čistě elektrický vůz celou noc.
Peugeot e-Expert Hydrogen poskytuje veškeré radosti typické pro elektromobily: vysoký točivý moment pro okamžitou reaktivitu, provoz bez zápachu, bez vibrací, bez emisí a bez nutnosti řazení. Přitom si však zachovává vlastnosti normální dodávky. Objem nákladového prostoru dosahuje až 6,1 krychlových metrů, užitečné zatížení až 1 100 kilogramů a tažná kapacita až tunu.
Vodíková dodávka od Peugeotu má spoustu kladů a pro nadcházející bezemisní mobilitu je jak dělaná. Zatím se ale v Česku nedá koupit. V září letošního roku by se měla začít oficiálně prodávat pouze ve Francii a v Německu. Klienti budu zřejmě výhradně firmy a objednávky se budou řešit individuálně. Takže klasický konfigurátor a ceníky na webu značky nehledejte. Francie a Německo se také dělí o výrobu vozu. Ve francouzském městě Valenciennes v továrně, kde se vyrábějí standardní vozy s dieselovým, benzínovým či elektrickým pohonem, e-Expert Hydrogen vznikne. Odtud se pak odveze do německého Rüsselsheimu, kde se do něj namontují vodíkové komponenty.